Dag 15 Fauske - Namsos

Goedenavond Allen. Vandaag ging de reis van Fauske naar Namsos. Een reis van 518 kilometer over de Europaweg 6. Jawel, dezelfde weg als gisteren. Vanwege de lange reis vroeg op. Het is hier koud overdag niet warmer dan 12 graden en als je voor 8 uur weg gaat een paar graden minder. Gelukkig heeft mijn auto een werkende kachel dus die maar aangezet. Nu ik het toch heb over de auto; ik rijdt al sinds het begin van de vakantie met de airco uit, enerzijds om benzine te sparen (en dat lukt goed) anderzijds als je een raam een beetje open zet krijg je echte frisse lucht binnen. Mijn brandstofverbruik is nu gedaald naar 6,3 liter per 100 kilometer. Ik rijdt nu 840 km op 1 tank; thuis is dat rond de 8 liter op 100 km. Terug naar vandaag. De E6 kronkelt zich langs de Fjord en daarna langs de Saltetvatn (vatn is rivier). Eerst is deze rivier een rustig stromend water maar allengs verandert dit van een sneller stromende rivier tot een smalle stroom met veel watervallen er in. De weg loopt dan ook omhoog naar Saltfjellet tot een hoogte van 692 moh. De E6 wordt ook breder dus mag je er 90 km/u rijden. Zodra je op het hoogste punt bent zie je het gebouw van de poolcircel. Ik ben daar gestopt, dat doet bijna iedereen die voor de eerste of in mijn geval voor de tweede keer de poolcircel passeert. Er hingen mooie Noorse truien, geen Dale of Norway. Deze truien zijn ongeveer € 80,- en die van Dale wel 2 maal zo veel. Omdat ik maar 1 gewone trui mee had en deze dus al een poosje aanhad had ik ook nog geld over om een sweater aan te schaffen. Toen ik daar wegging stroomden er 2 bussen leeg dus was ik mooi op tijd. Zo'n 80 kilometer na de afdaling van de fjell ben ik een zijweg ingegaan naar de Gronligrotta. Dit zijn grotten die in de ijstijd zijn gevormd. Daar ben ik samen met een groep onder leiding van een jonge vrouwelijke gids op excursie geweest. Zoals de jongedame zei: Beautifull caves and a good fysical exercise. Nou en dat was het! Overigens ben ik een boek aan het lezen over dwergen en je kunt je iets voorstellen hoe het  is om onder de aarde te leven en te werken. Koud en vochtig dus. Tegen 12 uur waren we weer bovengronds en heb ik mijn reis vervolgd. Via 13 tunnels en een veranderend landschap arriveerde ik tegen 5 uur op de camping. Morgen een kortere etappen met een bezoek aan de "oude hoofdstad van Noorwegen" Trondheim. Tot morgen!

Betty 12-07-2011 19:39

Hai Ben
Lees elke dag je verhalen Fantstische ervaring voor je. Veel plezier morgen in Trondheim!
Groet Betty

Anna en Dick Naafs 13-07-2011 09:04

Hoi Ben,
Wanneer moet de auto voor de beurt?
Volgens ons moet je inderdaad soms bijna achter het stuur gaan zingen van plezier, maar toch minstens regelmatig tevreden glimlachen.
Groetjes Anna en Dick

Rieny 13-07-2011 10:24

Hallo Ben,
Met belangstelling al je ervaringen en belevenissen gelezen. Heel veel komt mij bekend voor ook al die tunnels die je doorgaat. Geniet van Trondheim, ik vind het de mooiste stad van Noorwegen. Overigens Bergen en Oslo zijn ook prachtig maar anders. In Trondheim moet je zeker de kathedraal gaan bekijken hier vind je de geschiedenis van de dynastie.
Ik hoop dat het iets warmer voor je gaat worden maar die trui kun je nu lekker dragen. Geniet de laatste dagen van de Trollen! Het ga je goed en doe voorzichtig.